İÇİNDEKİLER
KARARLAR
GÜNCEL HABERLER
KARARLAR
AVRUPA BİRLİĞİ ADALET DİVANI (ABAD) GENEL MAHKEMESİ, GUERLAIN MARKASININ ÜÇ BOYUTLU MARKA KORUMASI MÜCADELESİ HAKKINDA KARAR VERDİ (T-488/20).
Fransa kökenli lüks kozmetik ve parfüm markası Guerlain, ikonikleşen ürünlerinden olan “Rouge G de Guerlain” rujunun üç boyutlu marka olarak tescil edilmesi için 2018 yılında Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ofisi’ne (EUIPO) tescil başvurusunda bulundu. Marka, başvuru konusunun ayırt edicilik niteliğini taşıdığı iddiasında bulunduysa da yapılan incelemeler sonucu başvurusu reddedildi. Başvurunun reddi üzerine Guerlain, 14.11.2019 tarihinde EUIPO Temyiz Kurulu’na başvurdu. Burada da bir önceki kararla benzer doğrultuda şeklin ayırt edici niteliği haiz olmadığına karar verildi. Guerlain bunun üzerine verilen kararın iptali ve bahsi geçen üç boyutlu marka başvurusunun tescili için Avrupa Birliği Adalet Divanı Genel Mahkemesine (Genel Mahkeme) başvurdu.
Marka başvurusunda; söz konusu şeklin konumlandırılış biçiminin, yapısının, üzerindeki kabartma ve yükseltilerin, menteşelerin ürüne has nitelikte ve tüketici açısından akılda kalıcı olduğu iddiasında bulundu.
Genel Mahkeme ise 14 Temmuz 2021 tarihli ve T-488/20 sayılı kararında, başvuru konusu şeklin sektörün norm ve geleneklerinden önemli ölçüde farklılaştığı, şeklin kitlenin algısında nesnel ve sıra dışı bir etki yaratma yeteneğine sahip ve ticari kaynağı belirtebilecek nitelikte olduğu gerekçeleriyle ayırt edici niteliği haiz olduğunu belirterek Guerlain tarafından öne sürülen iddiaları haklı buldu ve bu yönde hüküm kurdu. [1]
AVRUPA BİRİNCİ DERECE MAHKEMESİ, “KIRMIZI AYAKKABI BAĞCIĞI” ‘NI KONU EDİNEN TASARIM MARKASI BAŞVURUSUNA İLİŞKİN DAVADA KARARINI VERDİ.
Söz konusu başvuru dava öncesinde Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ofisi (EUIPO) tarafından ilgili düzenlemelere göre (Art. 7(1)(b) of Regulation 207/2009) yeterli ayırt edici niteliğinin bulunmaması sebebiyle reddedilmişti. Başvuru sahibi başvurusunda söz konusu başvuruyu pozisyon markası (Position Mark) olarak tanımlamış ve piyasada bulunan ayakkabı bağcıklarından farklı olarak uç kısımlarındaki kırmızı detayların diğer benzer ürünlerde bulunmadığını savunmuştur. Avrupa Birinci derece mahkemesine intikal eden söz konusu uyuşmazlıkta mahkeme aynı düzenlemeye atıf yaparak söz konusu dizaynın tamamıyla yeni olmasının değil sektör içerisindeki eş değer ürünlere kıyasla belirgin şekilde farklı nitelikte olması gerektiğini belirtmiştir. Bu gerekçe ile söz konusu başvurunun geçersiz olması ve ilgili markanın tescil edilmesinin mümkün olmadığına dair karar vermiştir. [2]
GÜNCEL HABERLER
ASTRAZENECA DİYABETİK İLACININ PATENTİNİ KORUMA KONUSUNDA GİRİŞTİĞİ MÜCADELEYİ KAZANDI.
AstraZeneca AB, kısa süre önce jenerik ilaç üreticisi Zydus Pharmaceuticals Inc. ile Delaware Federal Mahkemesinde patentlerinden birine dair giriştikleri mücadeleyi başarıyla geri püskürttü. Patent, Farxiga olarak bilinen diyabet ilacı ile ilgiliydi, onun bileşimini ve diyabet tedavisinde kullanılma yöntemini kapsıyordu. Mahkeme tüm iddialara rağmen patentin geçerli olduğuna hükmetti. [3]
DÜNYACA ÜNLÜ RAP SANATÇISI EMİNEM’İN ALBÜM İSMİ MARKA UYUŞMAZLIĞIYLA GÜNDEME GELDİ.
“The Slim Shady” adıyla 1999 yılında çıkarılan albüm Eminem adıyla bilinen sanatçı Marshall Mathers ile yıllarca özdeşleşen bir takma isme dönüştü. 12 Şubat 2021 tarihinde Melissa More and Alan Hoffer tarafından politika haberleri yapan bir site için “Slim Shady Politics” markası için marka başvurusu yapılması tartışmaları da beraberinde getirdi. Söz konusu tartışmalar iki marka arasında tüketici nezdinde karıştırılma ihtimali nedeniyle problem yaratabilecek bir hususun olup olmayacağı üzerinde yoğunlaşmakta. Her ne kadar marka hukukunda karıştırılma ihtimali iddiasında bulunulması için markaların aynı veya benzer mal ve hizmetlere ilişkin olarak kullanılması şartı aransa da “The Slim Shady” markasının toplum tarafından tanınırlığı ve Marshall Mathers’ın politikayla ilgili olarak yaptığı açıklamalar ve müzik eserleri “Slim Shady Politics” marka başvurusunun marka ihlaline sebebiyet verebilme ihtimalini canlı tutmakta. Marshall Matters bu gerekçelere dayanarak marka itirazında bulundu, ancak itiraza ilişkin henüz bir karar verilmedi. [4]
“KANYAKUMARİ KARANFİLİ” ‘NE COĞRAFİ İŞARET ETİKETİ VERİLDİ.
Hindistan’da bulunan bölgede içerisinde Veerapuli Koruma Ormanları’nın da bulunduğu 760 hektarlık alanda yetiştirilen karanfil türü yetiştirildiği bölgeye özgü özellikler barındırmaktadır. Bölgenin güneybatı ve kuzeydoğu musonlarından faydalanmasının yanında toprak türü de bu karanfil türünü diğerlerinden ayırmaktadır. Diğer karanfil türlerine göre “Kanyakumari Karanfili”, yüksek oranda uçucu yağ içermektedir ve Hindistan’daki karanfil üretimin büyük çoğunluğunu oluşturmaktadır. Sözünü ettiğimiz ürünün yoğun çalışmalar sonucunda ‘coğrafi işaret etiketi’ni alması hem ürünün değerini arttırmış hem de Hindistan vatandaşları açısından sevindirici bir gelişme olarak kayıtlara geçmiştir. [5]
TÜRKPATENT 2021 YILI EKİM AYI SINAİ MÜLKİYET VERİLERİNİ YAYINLADI.
TÜRKPATENT’in 23 Kasım 2021 tarihinde yayınladığı verilere göre:
Marka: Ekim ayının sonu itibariyle Türk Patent ve Marka Kurumu’na yapılan marka başvuru sayısı, 140.331’i yerli olmak üzere toplam 152.797’dir. (Yerli marka başvuru oranı = %91,8)
Patent: Patent başvuru sayısı, 5.611’i yerli 7.523’ü yabancı olmak üzere toplam 13.134’tür.
Faydalı Model: Faydalı model başvuru sayısı 3.435’i yerli olmak üzere toplam 3.491’dir. (Yerli faydalı model başvuru oranı = %98,4)
Tasarım: Tasarım başvuru sayısı 39.975’i yerli 961’i yabancı 4.326’sı Lahey sistemi üzerinden uluslararası başvuru olmak üzere toplam 45.262’dir. (Yerli tasarım başvuru oranı = %88,3)
Ekim sonu itibariyle tescil sayıları ise; markada 94.075’i yerli toplam 106.550, patentte 2.802’si yerli toplam 10.515, faydalı modelde 2.075’i yerli toplam 2.138, tasarımda 36.801’i yerli toplam 41.379 oldu. [6]
KAYNAKÇA
YAZAR
Fikri Mülkiyet Hukuku Birimi
Comments