top of page

FİKRİ MÜLKİYET HUKUKU BÜLTENİ 15. Sayı



KARARLAR VE HABERLER


Amerika Temyiz Mahkemesi “Trump Too Small” Markası İçin Olumlu Karar Verdi

Amerika Marka Ofisi’nin kişinin haklarını zedelediği, doğrudan doğruya 2016 başkanlık yarışında Senatör Marco Rubio ile eski Amerikan Başkanı Trump arasında yaşanan unutulmaz tartışmalardan birini anımsattığı ve eski Başkan Trump’ı ve politikalarını küçük düşürdüğü gerekçesiyle reddettiği, Steve Elster’a ait marka başvurusuna ilişkin olarak temyiz mahkemesi (U.S. Court of Appeals for the Federal Circuit) kararını verdi. Mahkemenin kararına göre Trump ismi kamuya mal olmuş bir isim olmakla birlikte anayasal bir hak olan ifade özgürlüğünün marka hukukuna ilişkin hükümlerin önüne geçeceğinin ve söz konusu durumda ismin kullanılması adına somut olaya özgü olarak kişinin izninin alınması gerekmediğine karar vermiştir. Yargıç Timothy Dyk, davaya ilişkin olarak, her ne kadar Steve Elster’ın söz konusu ibareyi tişörtlere basarak kullanmak istemesinin haksız ticari kazanç ve reklam hakkına aykırılık teşkil edeceğinin savunulabileceği düşünülse de kamuya mal olmuş kişilerin bu hakların arkasına saklanarak eleştirilerden kaçınamaması gerektiği görüşünü belirtmiştir. [1]




Nike, NFT’ler Nedeniyle StockX’e Marka Davası Açtı

Nike Inc., spor ayakkabı satış pazar yeri StockX LLC’yi kendisine ait markaları onaysız kullanmak ve bunların şişirilmiş fiyatlarla satıldığı NFT’ler yaratmakla itham etti. Dava, Nike gibi birçok şirketin ilgi gösterdiği ve daha da popülerleşen NFT’ler hakkındaki dava örneklerinden biri. Nike davada, “StockX’in NFT’lerini Nike markalarını yetkisiz ve onay almadan markalaması; tüketicilerin aklını karıştırma, taraflar arasında yanlış ilişki oluşturma ihtimalinin bulunması, Nike’ın ünlü markalarının kendi dijital ürünlerini metaverse üzerinde tanımlayabilme kapasitesini tehlikeye atması ve düşük kaliteli ürünler nedeniyle Nike’ın itibarına zarar vereceğini” belirtti. StockX ise yaptığı açıklamada dava hakkında herhangi bir yorum yapmadı. [2]




Avrupa’da Yapılan Marka Başvuruları Rekor Üstüne Rekor Kırmakta

EUIPO’nun yeni yayınlamış olduğu rapora göre 2021 ve 2022 yılları arasında yapılan marka başvurularında %12 oranında ciddi bir artış bulunmakta. Özellikle, Çin, Amerika ve Almanya kaynaklı başvuruların ilk sıralarda yer aldığı görülmekte. Bunun yanı sıra dikkat edilmesi gereken verilerden biri de başvuruların en çok yoğunlaştığı Nice sınıfının bilimsel veya araştırma amaçlı yazılımları ve bilgi teknolojisi ekipmanlarını içeren 9.sınıf olması. Söz konusu veriler Avrupa genelinde rekabetin arttığı sektörleri ve market genelinde yaşanan gelişmelerin takibi açısından önemli bir gösterge niteliğinde.[3]




Genel Mahkeme, Moon Boot’un Avrupa Birliği’nde (AB) Üç Boyutlu Bir Marka Olamayacağını Onayladı

Tecnica Group’un söz konusu markasına dair işaret, AB Fikri Mülkiyet Ofisi (EUIPO) tarafından ayırt edici karakterde olmaması nedeniyle geçersiz kılınmıştır. EUIPO, botların “L” biçimini geleneksel bot biçimi olarak değerlendirmiş ve bunun genel bot şeklinden çok da farklı olmadığını belirtmiştir.

Tecnica Group, markalarının İtalya’da itibarlı bir marka olduğunu söylemesine rağmen Avrupa Birliği Genel Mahkemesi de kanıtlanmış itibar ile kanıtlanmış ayırt ediciliğin birbirinden farklı olduğuna vurgu yaparak botun şeklinin bu tarzda diğer ürünlerden endüstri normları açısından önemli ölçüde bir ayırt ediciliği olmadığını belirtmiştir. [4]


Dünyaca Ünlü “Breaking Bad” Dizisi “Baking Bad” Markasına İtiraz Etti

Sony Pictures Televisions, haklarına sahip olduğu “Breaking Bad” dizisinin marka haklarına zarar verdiği gerekçesiyle bir yemek programı olan “Baking Bad”’e ilişkin marka başvurusuna itiraz etti. İtirazın temelinde iki marka arasında hem görünüş hem de telaffuz açısından ciddi benzerlik bulunması ve “Breaking Bad” markasının dünya genelinde bilinirliği bulunmakta. [5]



Amerika Birleşik Devletleri Yüksek Mahkemesi, H&M’in Kumaş Telif Hakkı Davasına Dair Kararı Bozdu

ABD Yüksek Mahkemesi, kumaş tasarımcısı Unicolors ile H&M arasındaki telif hakkı uyuşmazlığında H&M aleyhine karar verdi ve daha önceki mahkeme kararını bozdu.

Söz konusu dava, 2016 yılında Unicolors tarafından İsveç merkezli H&M’e bir ceketten dolayı kumaş telif hakkının ihlal edildiği gerekçesiyle açılmıştı. H&M ise şirketin telif hakkını geçerli biçimde elde etmediğini belirtirken, Unicolors buna cevaben yasayı dürüstçe yanlış yorumladığını söylemişti.

Yargıc Stephen Breyer, Unicolors’ın kumaş tasarımı için olan telif hakkının, uygulamadaki hatalara rağmen, hatalar kanunun iyiniyetli biçimde hatalı yorumlanmasına dayanıyorsa ayakta kalabileceğini belirtti. H&M avukatı Staci Trager ise Unicolors’ın telif hakkını koruyabilmek için orijinal başvurusu esnasında yasal gereklilikleri yanlış anladığına dair iyi niyetini kanıtlamak zorunda kalacağı ve bunu yapamayacağına inandıkları için verilen karardan kısmen memnun olduklarını belirtti. [6]


WIPO, Çin’in Hague Anlaşmasına Katıldığını Duyurdu

Uluslararası dizayn başvurularına ilişkin düzenlemeler ihtiva eden söz konusu anlaşmaya, Çin’in 5 Şubat 2022 tarihinde katılımıyla beraber toplamda 94 ülke katılmış oldu. WIPO, Çin’in anlaşmaya katılmasıyla beraber ilgili başvuruların çok daha kolay ve hızlı olacağını belirtti. [7]



Yazar

Fikri Mülkiyet ve Bilgi Teknolojileri Birimi


KAYNAKÇA

Comments


bottom of page